手しごと その後 Homemade foods

2013.08.28

6月にこのブログで書かせてもらった、手しごとのいくつか。
その後食べられるようになった。
あらためて熟成ってすごい。塩って偉い。紹介した以外のものも含め、我が家の熟成品をお見せしたい。

まずは手前味噌。
面倒になるのが嫌なので、あえて少量ずつ仕込んでいる。一度に作るのは大豆500g分。
一般に売られている味噌のように発酵を止めるような酒精などは入れないので、自家製味噌は日々発酵している。色味も風味も変わってくる。それが楽しみだ。
写真の味噌は仕込んでから半年弱程度。まだ豆の若々しい香りも残っているが、この夏で随分色味が増した。
miso 1 miso 2

それから梅。
今年は梅雨明けが例年より早かったので、土用干しが終わったのも7月中旬。梅酢に漬けてからまだ1ヶ月ちょっと。
塩はまだきついが、そのかわり果物のようなジューシー感がある。こんなフレッシュな味をあじわえるのも手作りならでは。
Japanese plum

そしてアンチョビ。
いい感じです。漬けた時は、本当に大丈夫ぅ?!内蔵そのままで塩漬けして大丈夫ぅ?!と、不安になったものだったが、
オリーブオイルの香りが高く、イワシの脂が塩の力でうまみとなって溶け出ている。
友人の母上が作ったパプリカをふんだんに使い、クミンをアクセントにしたパスタを作ってみた。
anchovy    anchovy & paprika pasta
I wrote about homemade foods in early July on this blog.
You can see what became of those…
The first photo is miso (didn’t appear on this blog before). This miso which has been aged for only half a year.
Smell is still fresh of soybean but it’s become dark color.
Next photo is umeboshi (Japanese plum). It has just become able to eat from last month. So it is very juicy like fruit!
Last one is homemade anchovy. I was worried whether I could do that well with my recipe but it worked! Very tasty!
I made anchovy & paprika pasta for my lunch.
It is really fun to make homemade foods ‘cause I can watch all the process.
Try something easy : D